» » Представники ННІМЕВ ім. Б.Д. Гаврилишина серед експертів Національних систем забезпечення якості освіти згідно з Болонським процесом

Представники ННІМЕВ ім. Б.Д. Гаврилишина серед експертів Національних систем забезпечення якості освіти згідно з Болонським процесом

Дата: 18-04-2016, 13:57 | Автор:

   В місті Києві 7-8 квітня 2016 року проходив семінар із питань реформувань вищої освіти. У роботі семінару прийняв участь к.е.н., доцент кафедри міжнародного бізнесу і туризму ННІМЕВ В.С. Мазур.
   Цільову аудиторію цього заходу склали: Національна команда експертів із реформування вищої освіти; представники Міністерства освіти і науки України, Комітету ВРУ з питань науки і освіти, Навчально-методичного центру з питань якості освіти та Акредитаційної комісії України, Науково-методичної ради та науково-методичної комісії при Міністерстві освіти і науки України; дослідники, викладачі, студенти і роботодавці.
   Результатами цього семінару стали напрацьовані рекомендації щодо розвитку системи забезпечення якості вищої освіти України відповідно до критеріїв членства в Європейській мережі забезпечення якості (ENQA).
   Олег Шаров, директор Департаменту вищої освіти Міністерства освіти і науки України, акцентував увагу у своєму виступі на створенні внутрішньої системи якості вищої освіти в кожному ВНЗ та закликав прийняти активну участь в обговоренні Закону України «Про вищу освіту». Адже із врахуванням вимог сьогодення затверджено новий склад НМК із цих питань. Представники комісії спочатку проведуть комплексне навчання, в тому числі 12 спеціальних тренінгів, і після цього розпочнуть свою роботу.
    Перспектива такої діяльності передбачає ряд заходів та ефектів. Зокрема, внутрішні системи якості освіти повинні бути відкритими і запобігати плагіату. Спочатку слід також впорядкувати законодавчу базу, а потім на порядок денний внести для узгодження питання післядипломної освіти.
  Також буде створена національна агенція по забезпеченню якості вищої освіти. Необхідно прийняти до уваги польський, словацький, чеський досвіди. Термін «державне замовлення» буде замінено – на державне фінансування.
    Тові Блитт Холмен, член Ради Європейської Асоціації забезпечення якості вищої освіти – ENQA (NOKUT, Норвегія) розповіла про норвезький досвід і розвиток системи забезпечення якості відповідно до Стандартів і рекомендацій з якості в Європейському просторі вищої освіти. Нею були окреслені та визначені основні виклики для України.
     З норвезького досвіду при створені української системи якості вищої освіти можливо запозичити принципи:
-       визнання різноманітності;
-       обговорення в середині університетів, а це і є створення культури якості;
-       залучення до обговорення всіх, в першу чергу студентів.
    Оцінювання системи якості освіти (СЯО) забезпечується наступним чином: університет забезпечує внутрішню систему якості, а агенція – зовнішню. Колегія з оцінювання університету складається з: чотирьох експертів з інших навчальних закладів; одного студента та одного закордонного експерта. За шість місяців університет повинен бути проінформований про акредитацію і в свою чергу надати необхідні дані. Також обов’язково враховуються дані попередньої акредитації. Далі колегія готує звіт відповідності («так» чи «ні») стандартам. При цьому ступінь відповідності не вказується. Норвезькі університети дуже цінують всі результати перевірки. Рада виносить відкрите рішення (оприлюднене) і не має значення яке воно: позитивне чи негативне. Університети мають можливість подавати апеляцію щодо цих рішень. Вся система має бути цілісною і максимально розбудованою.
      Тові Блитт Холмен наголосила, що вони приходять в університет не контролювати, а допомагати університету. Культура діалогу з університетами дуже необхідна – і є головним інструментом системи якості освіти.
Формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти покладається на ВНЗ. Завдання Міністерства освіти в цьому процесі знайти свою фінансову роль та законодавче забезпечення. В свою чергу агентство незалежне, як від міністерства, так і університетів.      При побудові нової системи має бути взаємозв’язок впливу євростандартів та рекомендацій, що має формуватися на певних підходах і принципах.
       Основні риси європейської системи забезпечення якості (ЄСЗЯ):
·                   різні країни розбудовують систему на власному досвіді, чужий досвід залучають, але не копіюють;
·                   різноманітність – цінується і підтримується на всіх рівнях управління.
    В цих питаннях Норвегія першочергово співпрацює з експертами країн: Данії, Швеції. Одна з причин такої співпраці – мова спілкування так, як вона одна, але з різними діалектами.
Варіанти застосування національних агенцій через функції:
-       контролю,
-       покращення якості.
     Тові Блитт Холмен рекомендує нам об’єднати ці функції та спрямування агенції розподіляти: на акредитацію закладів (досвід Данії); на акредитацію програм (досвід Норвегії). Ці спрямування, за словами Тові, теж можна об’єднати.
      В Норвегії раніше було два раунди циклічної оцінки закладів освіти, а тепер проводиться повноцінне циклічне оцінювання. Також Тові нагадує, що процес має бути прозорим і з обов’язковим залученням студентів. На початку створення процесу в Норвегії піддавалася критиці відповідність євростандартам, тому ця ланка роботи була посилена.
     Сьогодні 33 країни є членами програми забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти, а приблизно 150 країн є партнерами програми, плюс Китай та Шрі-Ланка.
    Також має розвиватись проект академічної мобільності: обмін студентами, викладачами та адміністративним персоналом. Таке співробітництво необхідно обґрунтовувати, підписувати угоди про співпрацю (навчання, стажування). Стажування обов’язкове для всіх 170 проектів і участі 120 університетів України. Можлива також ступенева мобільність: керівник випускової роботи з нашої країни, а студент з європейського закладу. При цьому важливо враховувати :
A.   стратегічне партнерство;
B.   альянс знань.
    Сьогодні університетам України необхідно:
-       автономія університетів;
-       розвиток лідерства університетів.
   Агентами змін мають стати університетські команди, а зміни проводити через організаційний розвиток. Важливий також «соціальний вектор» університету: через навчання і тренінги, навчання через дослідження – шлях забезпечення своєї внутрішньої якості.       Забезпечення місії цього процесу через: цінності (слід враховувати спільні цінності); прозорість; незалежність; співпрацю; доброчесність.
   В ТНЕУ всі ці вектори визначені і відомі. Я з гордістю на цьому форумі розповів про наш власний досвід і механізми студентського самоврядування, боротьби з  плагіатом, оцінювання викладачів і студентів, вимог до вивчення іноземних мов. А також стратегію побудови зеленого університету. В цих питаннях висновок один: всі ми працюємо в одному з кращих ВНЗ України.
   В новому стандарті ESG 2015 окреслені підходи,  принципи, процедури створення системи якості. Використовувати їх необхідно створюючи свою внутрішню систему управління якості: «доктор також може лікуватися своїми таблетками». Ця система має сприяти розвитку культури якості через широкий діалог. Нову версію стандарту  ESG 2015 важливо сприймати як складову всієї системи якості, яка виходить за межі національних систем, враховуючи поради крос-менеджменту. Впровадженню нового стандарту немає досвіду, тому кожна країна буде набувати його самостійно. Студент стає головною цінністю системи вищої освіти. «Життєвий цикл» студента: зарахування, досягнення, визнання та атестація. Сьогодні необхідно дати відповідь на нагальні питання: які – компетенції розвиваємо, навики отримуємо, цінності сповідуємо і обираємо візію на цьому шляху. Стандарт ESG 2015 розглядає забезпечення якості притаманної вищій освіті – навчання через все життя.
    Автор: В. Мазур, к.е.н., доцент кафедри міжнародного бізнесу і туризму, ННІМЕВ ім. Б.Д. Гаврилишина.