» » Круглий стіл «Центри підтримки студентів: спільні рішення для рівних можливостей»

Круглий стіл «Центри підтримки студентів: спільні рішення для рівних можливостей»

Дата: 28-04-2025, 12:59 | Автор: Відділ інформації та зв'язків з громадськістю

 Міністерством освіти і науки України на виконання Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні до 2030 року реалізується флагманський проєкт «Освітня безбар’єрність: відкриваючи нові горизонти», частиною якого є пілотний проєкт з утворення та функціонування центрів підтримки студентів.

У Західноукраїнському національному університеті відбувся круглий стіл «Центри підтримки студентів: спільні рішення для рівних можливостей». Захід став майданчиком для обговорення шляхів забезпечення рівного доступу студентів до ресурсів та підтримки в сфері освіти.

Участь у круглому столі взяли представники органів влади, ректори, проректори, працівники та студенти провідних університетів України, а також експерти у сфері психічного здоров’я та студентської підтримки.

З вітальним словом до присутніх звернулася Радник-уповноважений Президента України з питань безбар’єрності Тетяна Ломакіна: «Безбар'єрність — це коли ти можеш. Ми маємо об’єднати наші зусилля, щоб разом знайти кращі рішення, яким чином ми можемо створити всі необхідні умови, щоб кожен і кожна змогли вільно здобувати якісну вищу освіту в Україні».

Заступник Міністра освіти і науки України Андрій Вітренко зазначив:  «Університет – це не будівлі, лекції та іспити.  Це передусім люди, простір для розвитку, самореалізації та пошуків своєї спільноти.

Наша мета — зробити вищу освіту в Україні якісною, доступною та комфортною для всіх. Саме тому ми реалізуємо флагманський проєкт МОН України “Освітня безбар’єрність: відкриваючи нові можливості”, у межах якого створюються центри підтримки студентів.

Це новий структурний підрозділ, що надає підтримку студентам на всіх етапах: від вступу до складання іспитів. Серед ключових завдань центрів є: консультації абітурієнтів, індивідуальний супровід студентів, дослідження їхніх потреб, адаптація освітнього процесу до індивідуальних особливостей, а також розробка нових підходів до організації навчання.

Уже 11 закладів вищої освіти долучилися до пілотного проєкту, і ця мережа постійно розширюється. Центри також забезпечують доступ до необхідних технічних засобів, навчальних та організаційних матеріалів, роблячи освітній процес справді інклюзивним.

Ми глибоко переконані, що впровадження політики рівності, інклюзії та системної підтримки в освітньому процесі є ключовим чинником формування покоління, здатного забезпечити стійкий розвиток української держави».

«Турбота про ментальне здоров’я, безбар'єрність, безпечне освітнє середовище - це про людей і їх різні досвіди. Наша з вами відповідальність і цінність у тому, щоб створити у закладах вищої освіти  комфортний і приймаючий простір у якому ці досвіди можуть співіснувати та взаємозбагачуватись. Простір, де буде місце для видимості кожного і кожної, де можна вільно реалізовувати свій потенціал, а не підлаштовуватися під суспільні кліше чи систему»,  — наголосила у своєму виступі експертка Координаційного центру з психічного здоров'я КМУ Анастасія Голотенко

Виступаючи, ректор Західноукраїнського національного університету Оксана Десятнюк розповіла про важливість імплементації принципів безбар’єрності у діяльність закладів освіти: «Сьогодні ми зібралися разом, щоб обговорити одну з найважливіших тем сучасної освіти — формування освітнього середовища без бар’єрів, упереджень та обмежень. І це не лише про фізичну доступність — це про повагу до індивідуальності, визнання різноманітності та створення рівних стартових умов для кожного здобувача освіти.

У світі, що стрімко змінюється, справжньою цінністю стає людина з її унікальними потребами, здібностями та мріями. І саме центри підтримки студентів — це ті осередки турботи, де створюються умови для розвитку потенціалу, самореалізації й гідної участі студентів з особливими освітніми потребами у всіх аспектах університетського життя. Центри не просто допомагають — вони змінюють культуру сприйняття та формують простір довіри.

Західноукраїнський національний університет є активним учасником пілотного проєкту Міністерства освіти і науки України щодо створення центрів підтримки студентів у закладах вищої освіти й популяризує ідею освіти без бар’єрів — інклюзивної, справедливої та відкритої для кожного.

Ми прагнемо, щоб жодна особистість не залишалася поза увагою через фізичні, соціальні, економічні чи психологічні труднощі. Рівність можливостей для нас — це не лозунг, а принцип, який ми втілюємо в щоденній діяльності.

12 грудня 2023 року у Західноукраїнському національному університеті було відкрито перший в Україні імерсивний мультифункціональний хаб, який є частиною Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору до 2030 року, що ініційована першою леді України – Оленою Зеленською.

Це лише перші кроки на непростому шляху впровадження безбар’єрності.

Сьогоднішня зустріч об’єднає ініціативних, компетентних і небайдужих людей, які готові створювати стратегії підтримки, розробляти інноваційні інструменти, ділитися досвідом і будувати освітнє середовище, де кожен має право бути собою та досягати успіху.

Бажаю усім змістовних дискусій, нових ідей і рішень, які зроблять українську вищу освіту людянішою, відкритішою й сильнішою».

Презентували свою діяльність й фахівці Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини:

«Наш університет працює в межах пріоритетних напрямів. Ми прагнемо створити інноваційну, відкриту та інклюзивну систему підтримки здобувачів освіти. Основна мета — забезпечити психологічний комфорт, соціальну інтеграцію та професійну реалізацію кожного студента. У підсумку ми формуємо конкурентоспроможного випускника, який буде здатний ефективно діяти в сучасному світі.

У цьому напрямі ми активно використовуємо європейський досвід. Зокрема, ознайомилися з документальним фільмом «Історії академічної стійкості з України» та посібником «Впровадження університетської служби психологічної допомоги для студентів». Наразі в центрі нашої уваги — підтримка повсякденного добробуту і відчуття приналежності українських студентів, особливо в умовах воєнного часу.

Серед очікуваних результатів — запуск масового відкритого онлайн-курсу з альтернативної та додаткової комунікації в освіті, а також впровадження бакалаврських і магістерських курсів для підготовки педагогів. Ми також плануємо навчати вихователів дитячих садків для роботи за методикою АДК і вже готуємо спеціалізований підручник для дошкільнят з мовленнєвими порушеннями — «Світ і природа навколо нас».

Наш університет є учасником міжнародного проєкту LECTURE — «Introducing Leading European Competences into Teacher Training Standard to Ensure Ukraine's Resilience», номер 101179602, програма ERASMUS-EDU-2024-CBHE. У межах цього проєкту ми оновлюємо стандарт вищої освіти за спеціальністю 014 Середня освіта для бакалаврів, розробляємо методичні рекомендації для створення освітніх програм, проводимо курс «Кращі практики ЄС для України» та організовуємо семінари для педагогічних працівників ЗВО. Крім того, діє Центр досконалості педагогічних компетентностей.

На базі університету функціонує Центр підтримки студентів та інклюзивного туризму «Без барʼєрів». Його діяльність охоплює міжнародну співпрацю, академічне консультування, формування індивідуальних освітніх траєкторій, психологічну підтримку, карʼєрне орієнтування, цифровізацію сервісів, а також створення інклюзивного й безбарʼєрного середовища.

Усе це дає змогу досягати комплексних результатів модернізації системи підтримки студентів: покращується якість навчання завдяки академічній підтримці та індивідуалізації освітніх траєкторій, зменшується рівень академічного стресу завдяки психологічній допомозі, зростає рівень працевлаштування випускників через ефективний карʼєрний супровід, а також розширюються міжнародні програми, що сприяє підвищенню мобільності наших студентів».

Віктор Галковський, проректор з розвитку та інфраструктури Маріупольського державного університету, підкреслив:

«Служіння громаді — це ключова місія Маріупольського державного університету. Наша спільнота постійно розвивається, аби глибше розуміти потреби людей і надавати своєчасну підтримку. Створення безбар’єрного середовища для нас — не просто один із напрямів роботи, а цілісна стратегія, яка охоплює фізичну, цифрову, інформаційну, економічну та освітню доступність. Ми прагнемо зробити освітній простір  зручним, відкритим і безпечним для кожного — незалежно від життєвих обставин чи індивідуальних потреб.

В університеті облаштовані пандуси, електричні підйомники для крісла, доступні вбиральні, лабораторія інклюзивного навчання, а також запроваджені  стандарти оповіщення та інформацію шрифтом Брайля. Водночас ми активно розвиваємо цифрову інфраструктуру –  CRM-систему для спілкування зі вступниками; інтегрований Дія.Підпис для розвитку електронного документообігу; персональні електронні кабінети НПП та здобувачів. Особливу увагу приділяємо підтримці старшого покоління, впроваджуючи безкоштовні курси цифрової грамотності, що допомагає набути практичних навичок роботи із цифровим середовищем. У межах курсу слухачі дізнаються про історію появи смартфонів, їхні функції та особливості користування застосунками, про послуги, які надає «Дія», як користуватися поштою, месенджером Viber та соціальною мережею Facebook у телефоні.

Наша співпраця з міжнародними партнерами дозволяє реалізовувати важливі освітні ініціативи – від лідерських програм для жінок до підтримки підприємниць, які були змушені залишити свої домівки. Також ми підтримуємо військових та ветеранів, відкриваючи для них доступ до навчання та додаткових можливостей розвитку.

Концепція «Незламного кампусу» — це не лише про архітектуру чи інфраструктуру, а передусім про єдність спільноти, її здатність долати труднощі й об’єднуватися навколо спільних цінностей — людяності, рівності та взаємопідтримки. Саме таким ми бачимо сучасний університет», — підсумував Віктор Ігорович.

Галина Олексин – керівниця сектору супроводу студентів з особливими освітніми потребами деканату студентського життя Український католицький університет   сказала: «Наш університет — це простір рівних можливостей, де кожна людина, незалежно від викликів, які вона має, може реалізувати свій потенціал. Український католицький університет є відкритою академічною спільнотою, яка живе східнохристиянською традицією і виховує провідників суспільства та професіоналів для служіння в Україні та за її межами — в ім’я слави Божої, спільного блага й людської гідності.

Ми віримо, що справжнє лідерство починається з вміння бачити марґіналізованих, відкриватися до інакшості й вчитися мови «від серця до серця». Постійне наше завдання – повертатися до джерела автентичних людських стосунків і черпати з нього сили для змін.

Сьогодні, в умовах воєнної реальності, ми оновлюємо наші підходи до інклюзивної освіти. У секторі супроводу студентів з особливими освітніми потребами ми підтримуємо здобувачів освіти з фізичною, сенсорною та психічною інвалідністю. На сьогодні в УКУ навчається 23 студенти з інвалідністю, з яких 8 звернулися за супроводом.

Ми вже реалізували ряд важливих змін: облаштували пандус на території кампусу, встановили спеціальний «Стіл Супергероя» у Трапезній, адаптовані рукомийники, тримачі для милиць, нахилені дзеркала. Водночас, ми продовжуємо роботу — необхідно облаштувати тактильну навігацію та замінити двері у Трапезній.

Окремим кроком стало затвердження на інституційному рівні Положення про організацію інклюзивного навчання (наказ ректора №110-0 від 27.02.2025). Це положення дає чіткий алгоритм дій для забезпечення рівного доступу до освіти: від подачі заяви студентом, до розробки та затвердження індивідуального навчального плану, до форм співпраці викладача зі студентом.

Ми організовуємо навчання для працівників і викладачів — серії зустрічей на тему «Комунікація без бар’єрів», щоб розвивати емпатійне та етичне спілкування. Ми усвідомлюємо необхідність системного впровадження таких ініціатив на державному рівні — через створення методичних курсів для викладачів, стандартів інклюзивного супроводу, практичних рекомендацій і підходів до підтримки осіб з невидимими формами інвалідності.

Ми також ведемо активну просвітницьку роботу: аудіопроєкт «Відкритий університет: Шлях до інклюзії» об’єднав студентів, викладачів, фахівців з інклюзії. До Міжнародного дня людей з інвалідністю ми організовуємо виставки, дискусії, візити до реабілітаційного центру Superhumans та Музею в темряві, а також ведемо комунікацію через соцмережі.

Щотижня ми проводимо індивідуальні зустрічі зі студентами з особливими освітніми потребами — щоб чути, підтримувати і шукати рішення. Ми розробили курс «Інклюзія без ілюзій», який включає психологічний, соціальний та практичний компоненти. 

Комплексна підтримка, яку ми забезпечуємо — академічна, психологічна, духовна — має одну мету: створити середовище, де кожен студент, незалежно від обставин, почувається прийнятим, захищеним і спроможним рости.

Ми вдячні Міністерству освіти і науки України, університетам і партнерам, що долучаються до трансформації освітнього простору. Бо зміни починаються з тих, хто бачить далі й не боїться діяти сьогодні».

У своєму виступі Артем Гончаренко, начальник інституту реінтеграції, реабілітації та професійного розвитку ветеранів «Архітектура стійкості» Київського національного університету будівництва і архітектури, акцентував: «Безбарʼєрність починається з внеску кожного, саме тому цей проєкт — це не лише про пандуси чи розмітки. Це про відповідальність кожної інституції, кожного фахівця, і навіть кожного студента — за простір, у якому ми всі живемо й навчаємося. Ми підійшли до завдання системно: провели оцінку поточного стану доступності — як у зовнішньому середовищі, так і всередині будівель. Виявили низку критичних бар’єрів — відсутність паркувальних місць для МГН, відсутність або ненормативність пандусів, неопущені бордюри, відсутність інформаційних вказівників, пошкоджене покриття, відкриті люки, перешкоди на шляхах руху.

Саме тому ми сформували декілька маршрутів — зручний, альтернативний і найбільш бар’єрний — щоби наочно продемонструвати, з чим стикаються маломобільні студенти щодня. Наші пропозиції охоплюють модернізацію вхідних груп, облаштування функціональних зон: сенсорної кімнати, кімнати для реабілітації, кабінету психолога, масажного кабінету, а також дитячої кімнати та інформаційних точок з мнемосхемами. Простір повинен бути не лише фізично доступним, а й зрозумілим, комфортним, дружнім.

Проєкт передбачає кілька етапів: розробку — від 1 до 5 місяців, тестування рішень — до 5 місяців, впровадження — до 15 місяців. Ми переконані, що наш університет може стати прикладом для всієї освітньої спільноти України».