» » Відбувся методичний семінар «Методичні проблеми самостійної роботи студентів»

Відбувся методичний семінар «Методичні проблеми самостійної роботи студентів»

Дата: 5-03-2014, 14:19 | Автор: Відділ інформації та зв'язків з громадськістю

 

 28 лютого 2014 року відбувся методичний семінар, організований кафедрою банківської справи факультету банківського бізнесу ТНЕУ «Методичні проблеми самостійної роботи студентів».

 

Розпочала науковий захід із вступними словами заступник завідувача кафедри з навчально-методичної роботи к.е.н., доц. Г.Р. Балянт. Вітаючи усіх учасників семінару, вона відзначила актуальність теми, адже сьогодні є надзвичайно важливим з’ясувати, на що саме потрібно звертати увагу викладачеві і як спрямовувати студентів на ефективну самостійну працю, щоб забезпечити відмінне вивчення дисциплін.

 

Із ґрунтовними доповідями по темі методичного семінару виступили провідні фахівці кафедри банківської справи: к.е.н., доц. С.О. Краснов та викладач В.Я. Рудан.

 

Так, із розгорнутою доповіддю на тему «Види самостійної роботи студентів та їх характеристика» виступив С.О. Краснов і відзначив, що однією із цілей професійної підготовки спеціаліста є необхідність дати студенту міцні фундаментальні знання, на основі яких він зміг би навчатися самостійно в потрібному йому напрямку. Самостійна робота є однією з найважливіших складових, що формують фахівця сучасного рівня, оскільки вона формує самостійність не лише як сукупність вмінь та навичок, але й як рису характеру, яка відіграє важливу роль в структурі особистості, а це досить актуально для сучасного фахівця. Крім того, самостійно набуті знання є більш оперативними, вони стають особистою власністю, розвивають інтелектуальні риси, увагу, спостережливість, критичність, вміння оцінювати. Також розглянуто основні завдання організації самостійної роботи студентів, до яких віднесено: мотивування студентів до освоєння навчальних програм; підвищення відповідальності студентів за своє навчання; сприяння розвитку загальних і професійних якостей; створення умов для формування здатності студентів до самоосвіти, самоврядування і саморозвитку. Доповідач також виділив два види самостійної роботи –аудиторна самостійна робота та позааудиторна самостійна робота, а також охарактеризував кожну із них.

 

Про основні проблеми з якими стикаються викладачі під час організації самостійної роботи для студентів розповів викладач В.Я. Рудан у своїй доповіді на тему «Методичні проблеми самостійної роботи студентів» та проаналізував, що однією із найбільших проблем є відсутність практичних навичок і вмінь організації самостійної роботи та самоосвіти зі шкільних років. Оскільки у шкільному процесі більше уваги приділяється підготовці учня виключно в рамках шкільної програми та класної роботи, на позакласну роботу виноситься, здебільшого, тільки завдання з літератури, де потрібно перечитувати літературні твори. Позакласній самостійній роботі з написання рефератів, виконання проектів та інших видів робіт приділяється вкрай мало уваги. Відтак, викладачам ВНЗ доводиться приділяти достатньо багато уваги та зусиль щодо організації самостійної роботи студентів. Також викладач запропонував використовувати нові форми організації самостійної роботи студентів, такі як: завдання на пошук і обробку інформації; рішення кейсів; підготовка рецензії на сайт з теми; розробка графологічної структури; розробка блок-схеми; написання есе; формування інформаційного блоку; ознайомлення з професійними телеконференціями, аналіз обговорення актуальних проблем та ін. Підсумовуючи, В.Я. Рудан вказав на те, що ставлення студента і викладача до самостійної роботи, до її організації та виконання є серйозною проблемою, що виникає в установах професійної освіти. Саме тому і студент і викладач повинні зрозуміти, що самостійна робота здійснюється в їхніх інтересах.

 

Заслухавши представлені доповіді, провідні спеціалісти кафедри взяли активну участь в обговоренні проблемних і дискусійних питань щодо заданої тематики методичного семінару.

Зокрема, викладач В.Я. Рудан звернув увагу на зарубіжний досвід і зауважив, що у Великобританії використовують такий метод самостійної роботи як мікродослідження, які обумовлені тим, що неможливість апеляції до наукової літератури (де є готові відповіді) формує звичку активності розуму, досвід творчої діяльності, які є передумовою самоосвіти особистості. Багато університетів вимагають, щоб у період навчання кожен студент вів щоденник, в якому відображалася б його навчальна і творча діяльність. Викладачі рекомендують студентам неодноразово перечитувати сторінки щоденника. З одного боку, це може послужити поштовхом до подальшої активності, а з іншого – допомогти глянути на колишні враження заново, оцінити їх і себе з позиції нових цінностей. 

 

Д.е.н., професор О.В. Дзюблюк зазначив, що організація самостійної роботи для студента повинна бути направлена на те, щоб заставити їх мислити, досліджувати, аналізувати певну ситуацію та робити певні висновки. Підкреслено, що достатньо ефективною є групова робота зі студентами, де викладач виступає лише в ролі консультанта. Завдання викладача полягає у тому, щоб організувати самостійну роботу студентів так, щоб зацікавити їх, пробудити інтерес до теми, що досліджується і щоб вони опановували ці знання самостійно. Важливого значення в такій ситуації також набувають певні додаткові бали чи бонуси для студентів, які будуть в певній мірі заохоченням до такої праці. Студенти повинні зрозуміти, що отримані самостійно знання є тим багажем, який допоможе їм у подальшому краще представити та зарекомендувати себе на ринку праці.

 

На проблеми мотивації студентів до самостійної роботи звернула увагу к.е.н., доц. О.Л.Малахова та відзначила, що завдання викладача полягає у чіткому роз’ясненні для чого здійснюється самостійна робота та яку користь її виконання принесе для студента у сфері формування його професійних та особистісних якостей. Така форма самостійної роботи як комплексне практичне індивідуальне завдання не є продуктивною, так як містить лише блок завдань певної структури, а проблемні та дискусійні питання є відсутніми, хоча саме вони розвивають мислення у студента та інтерес до досліджень.

 

Викладач Л.М. Прийдун запропонувала таку форму самостійної роботи для студентів як аналіз статистичних даних по конкретних банківських установах, що дасть їм можливість відслідковувати тенденції та навчитись на високому рівні працювати з аналітичною інформацією.

 

Підсумовуючи, к.е.н., доц. Г.Р. Балянт подякувала усім учасникам методичного семінару за підготовлені цікаві та обґрунтовані доповіді, а також за плідну дискусію щодо визначеної тематики та відзначила, що сучасні форми організації самостійної роботи для студентів потребують практичної реалізації. Тому, саме викладачі повинні спрямовувати студентів до такого виду праці та забезпечити відповідну мотивацію. Також доцільним буде розроблення посібників для самостійної роботи студентів, де будуть визначені основні напрями та мета такої праці.