» » Методичний семінар «Інтегроване навчання в системі підготовки фахівців з банківської справи»

Методичний семінар «Інтегроване навчання в системі підготовки фахівців з банківської справи»

Дата: 23-12-2013, 12:13 | Автор: Відділ інформації та зв'язків з громадськістю

 

 Дев’ятнадцятого грудня 2013 року відбувся методичний семінар «Інтегроване навчання в системі підготовки фахівців з банківської справи», організований кафедрою банківської справи ТНЕУ.

 

Розпочала науковий захід із вступними словами заступник завідувача кафедри з навчально-методичної роботи к.е.н., доц. Г.Р. Балянт. Вітаючи усіх учасників семінару, вона вказала на актуальність теми і відзначила, що інтегровані процеси в освіті останніми роками спрямовані на реалізацію нових освітніх ідеалів – формування цілісної системи знань і вмінь особистості, розвиток її творчих здібностей та потенційних можливостей. Зауважено, що інтеграція – це не поєднання, а взаємопроникнення двох або більше предметів, тобто їх об’єднання у єдине ціле на основі спільного підходу.

 

Із ґрунтовними доповідями по темі методичного семінару виступили  науковці кафедри банківської справи: к.е.н., доц. Я.І. Чайківський та викладач Л.М. Прийдун. Зокрема, викладач Л.М. Прийдун у своїй доповіді на тему «Інтегроване навчання як засіб формування професійної компетентності студентів» відзначила, що умови сучасного інформаційного суспільства вимагають орієнтації професійної підготовки у ВНЗ не стільки на засвоєння знань певного предмету, скільки на міждисциплінарний підхід та інтегративний характер навчання. Крім того, сьогодні необхідні професіонали, готові до вирішення нових і несподіваних завдань, відповідного рівня і профілю, конкурентоздатні на ринку праці, компетентні, відповідальні, що вільно володіють своєю професією і орієнтовані в суміжних сферах діяльності, які готові до постійного професійного зростання, соціальної та професійної мобільності. Розвиток інтеграційних ідей сприяє удосконаленню сучасного процесу навчання, застосуванню принципово нових технологій до професійної підготовки майбутніх фахівців. Особливо це стосується фахівців галузі фінансів, й зокрема банківської спеціальності, для яких сьогодні, як ніколи, характерними є інтегративні процеси, пов’язані з розширенням їх функцій. Звернено увагу на те, що у процесі навчання економічних й фахових дисциплін виявляється ряд проблем, які можна вирішити лише використовуючи інтегрований підхід до навчання. Однією з них можна назвати зниження інтересу студентів до навчання, а також роз'єднаність етапів формування у них знань з різних предметів фахового профілю. Практика показує, що нерідко одне й те ж економічне поняття в рамках кожного конкретного предмету визначається по різному, неузгодженість пропонованих программ призводить до того, що одна і та ж тема вивчається з різних предметів в різний час. Підсумовуючи Л.М. Прийдун відзначила, що загалом процес інтеграції визначається як об'єднання в єдине ціле раніше розрізнених частин та елементів системи на основі їх взаємозалежності і взаємодоповнення. Даний підхід актуалізує потенціал усіх досліджуваних у вищій школі дисциплін у їх спрямованості на формування професійної мобільності випускника.

 

Про необхідність інноваційних форм навчання розповів у своїй доповіді на тему «Інтегровані навчально-методичні підходи у системі підготовки фахівців для банківської системи» к.е.н., доц. Я.І. Чайківський, вказавши на те, що у сучасних умовах спостерігається суттєве зниження тривалості навчання студента в аудиторії, все більше матеріалу виноситься на самостійне ознайомлення. У той же час, збільшується кількість матеріалу, який необхідно засвоїти, та підвищується його складність. У таких умовах необхідно переходити до інноваційних форм навчання, в тому числі до впровадження автоматизованих методів навчання (автоматизовані навчальні системи, експертні системи, системи дистанційного навчання та ін.). Такі методи надають можливість засвоювати значно більший обсяг матеріалу, оперативно реагувати на зміни в нормативних і законодавчих документах. Звернено увагу, що традиційні методи аудиторного навчання і подання навчального матеріалу в друкованому вигляді відрізняються низькою ефективністю. Проблема підвищення ефективності навчання виходить на перший план у сучасних умовах, коли конкурентоспроможність банку значним чином визначається здатністю розкрити свій інтелектуальний потенціал його співробітниками. Також проаналізовано основні уміння і навики, якими повинен володіти фахівець із банківської справи, до яких віднесено такі: робота в операційній системі Windows не лише на рівні звичайного користувача, але й вміння налаштовувати її параметри; підготовка будь-якого документа складної структури в текстовому редакторі MSWord; формування шаблонів для розв’язування простих і складних економічних задач в електронній таблиці MSExcel тощо. Підводячи підсумки, Я.І. Чайковський зауважив, що підвищення вимог до рівня підготовки сучасного фахівця банківської установи потребує пошуку нових підходів до реалізації навчального процесу. Сучасні інформаційні технології надають можливості для подання теоретичного матеріалу, набуття практичних навиків і контролю знань на такому рівні, який не може бути досягнутий традиційними засобами.

 

Заслухавши представлені доповіді, присутні взяли активну участь в обговоренні проблемних і дискусійних питань щодо заданої тематики методичного семінару.

 

Так, викладач В.Я. Рудан звернув увагу на систему навчання у західних країнах, де студенти отримують більше практичних навиків та менше акцентується увага на теоретичній базі. Проте, у вітчизняній системі освіти використовується протилежний підхід, який є неефективним. Також вказано не неможливість якісного контролю домашніх завдань усної форми, які повинні виконувати студенти самостійно, тому більш доцільним буде запровадження письмових завдань у вигляді конспектування наукових праць визначних вчених.Ефективним методом навчання також є створення тренувальних банків, які уже функціонують у більшості вищих навчальних закладах України.

 

На проблеми фінансування інноваційних систем навчання звернула увагу к.е.н., доц. З.К. Сороківська, відзначивши, що в сучасних умовах запроваджуються все нові і нові продукти, проте в першу чергу потрібно оцінювати їх ефективність та можливість бути профінансованими навчальним закладом. Також підкреслено, що усі програми потребують постійного оновлення, так як із появою нових систем, вони втрачатимуть свою доцільність. З.К. Сороківська проаналізувала сучасну освіту та зауважила, що тестові форми навчання не є достатньо ефективними, так як не розвивають логічного мислення у студентів, яке сьогодні є надзвичайно важливим. 

 

К.е.н., старший викладач О.В. Метлушко вказала на необхідність володіння іноземними мовами фахівців з банківської справи, так як в сучасних умовах функціонують банківські установи з іноземним капіталом, де потрібно спілкуватись із іноземними представниками. Також зауважено, що практичні навики студенти повинні отримувати проходячи практику у відділеннях банків, однак проблемою сьогодні є сама зацікавленість банківського працівника поділитись своїм досвідом праці. Тому інтегроване навчання буде ефективним лише за умов поєднання різних форм і методів навчання.

 

Підсумовуючи, к.е.н., доц. Г.Р. Балянт відзначила, що інтегрований підхід не порушує логіки кожного навчального предмету і в той же час забезпечує потенційну можливу взаємодію між ними. Розглянутий підхід до навчання дає змогу ширше використати потенційні можливості змісту навчального матеріалу, сприяти розвитку здібностей студентів та забезпечити високу якість освіти в цілому, адже, застосування інтегрованих форм навчання сприяє налагодженню взаєморозуміння і покращенню співпраці викладача та студентів у процесі навчання.