<<< Навчально-науковий центр соціально-психологічної підтримки та резильєнтності

Корисні рекомендації кураторам щодо коригування найбільш дезадаптаційних для студентів факторів

 Високий рівень загального навантаження (навчання і побут)

- визначити, які саме об'єктивні та суб'єктивні причини її викликали: витрати значного часу на підготовку до занять, висока інтенсивність роботи, слабке здоров'я, недостатня працездатність, невідповідні творчі здібності чи уподобання, недостатня мотивація до навчання, погані стосунки  в вузі чи з близькими, додаткова робота, сімейні турботи (маленька дитина та ін.) тощо;

Враховуючи визначені причини, куратор може рекомендувати студентам:

  • раціоналізувати свою діяльність в навчальний та позанавчальний час:

- більше зосередитись на виконанні першорядних завдань, відмовитись від другорядних чи зменшити обсяги часу і зусиль, що на них витрачаються, спробувати знайти більш ефективні шляхи виконання необхідної роботи; зменшити вплив негативних факторів;

 - підвищити працездатність та зміцнити здоров'я через заняття фізичною культурою, загартовування;

- проаналізувати та відкоригувати мотивацію до навчання тощо.

 

Нестійка працездатність упродовж навчального дня і тижня, велика кількість ознак втоми під час навчання, погане здоров'я

  • визначити, якими саме причинами викликані подібні явища: слабким здоров'ям, низьким рівнем фізичної витривалості, невмінням раціонально організувати індивідуальний творчий процес і правильно розподілити свої сили, недостатньою мотивацією до навчання та ін.;
  • може бути рекомендовано: розвиток витривалості через заняття бігом, плаванням та ін.; лікувальна фізична культура; розробка індивідуального режиму творчої діяльності з певними інтервалами праці й відпочинку за­лежно від її виду та власних психофізіологічних особливостей тощо.

 

Недостатня навчальна самоефективність

- визначити, якими причинами вона зумовлена: недостатні комунікативні навички, наполегливість та рішучість; низька мотивація до навчання; погані стосунки з однокурсниками і викладачами тощо;

Залежно від установлених причин можуть бути рекомендовані спрямовані бесід, тренінги для їх розвитку та ін.

 

Погані стосунки з однокурсниками

- встановити, які саме причини зумовлюють погані стосунки з однокурсниками: конфлікт з певним студентом чи групою, з чим пов'язані причи­ни цього конфлікту; власна поведінка, розбіжність у поглядах на соціа­льні проблеми, етичні норми, неписані закони студентського життя, на­вчальний і творчий процес, інші причини;

- стратегія налагодження стосунків визначається залежно від установлених причин та соціально-психологічних особливостей студента;

 Можуть ре­комендуватися тренінги спілкування, особистого розвитку, певна зміна життєвих і творчих установок та переконань, вимог, що ставляться до оточуючих.

 

Погані стосунки з викладачами

- визначити причини: неорганізованість студента, його небажання чи незда­тність виконувати вимоги викладачів, порушення ним норм поведінки, упереджене ставлення до цього студента з боку викладача та інші причини.

Стратегія налагодження стосунків з викладачами також визначається за­лежно від установлених причин.

 

Підвищений рівень особистісної тривожності

 -серед основних рекомендацій, які можуть допомогти запобігти негатив­ному впливу підвищеного рівня особистісної тривожності студента на його навчання і різноманітні аспекти життєдіяльності, можна вказати опанування прийомів саморегуляції та різноманітних психотренінгових систем, тренінги розвитку вольових якостей і впевненості в собі, вивчен­ня спеціальної психологічної літератури тощо.

 

 

Отже, надані методичні рекомендації можуть допомогти педагогам та кураторам ефективно організувати роботу зі студентами молодших курсів у напрямку оптимізації процесу  адаптації  у вищому навчальному закладі.