<<< Навчально-науковий центр соціально-психологічної підтримки та резильєнтності

Система практичних заходів з адаптації студентів університету

Важливим напрямом розробки педагогічних моделей адаптації є дослідження теоретичного і практичного досвіду роботи інституту кураторів – головної організаційно-виховної системи успішності процесу адаптації студентів до процесу навчання.

Враховуючи те, що успішність навчання та виховання студентів залежить від процесу та результату соціально-психологічної адаптації студентів на основі дослідження сучасних психологічних і педагогічних підходів до проблеми адаптації студентів, теоретично розробляється і практично реалізовується Система роботи куратора з адаптації студентів академічної групи в умовах діяльності ЗУНУ. Вона містить в собі відповідні складові  (інформаційна складова, розробка і впровадження системи практичних заходів з адаптації студентів та моніторинг процесу і  результату адаптації).

 

Інформаційна складова

Для розробки куратором ефективної системи заходів з адаптації першокурсників йому необхідно мати відповідну інформацію. Вона допоможе прогнозувати і передбачати можливість виникнення адаптаційних проблем у студентів 1-го курсу:

невизначеність мотивації вибору професії;

невідповідність обсягу і рівню знань, умінь і навичок абітурієнтів вимогам освітнього процесу;

недостатність психологічної підготовки;

невміння здійснювати психологічну саморегуляцію поведінки і діяльності у нових умовах;

відсутність навичок самостійної роботи;

вихідний стан здоров’я і тип нервової системи;

індивідуально-особистісні властивості психіки.

 

Для отримання відповідної інформації про студентів куратор може використовувати такі джерела:

ознайомлення з особовою справою студента;

проведення анкетувань, тестувань;

тренінгові (ігрові) форми роботи з групою (можливо за участю    спеціаліста-психолога);

індивідуальне спілкування зі студентами;

спілкування з викладачами, батьками студента та ін.

 Розробка і впровадження системи заходів з адаптації студентів

Розробка куратором системи заходів з адаптації студентів базується на відповідних складових (або напрямах) соціально-психологічної адаптації: професійній, соціальній, біологічній і психологічній.

Професійна адаптація:

ознайомлення першокурсників зі змістом, перспективами обраної ними професії;

допомога у адаптації до вимог навчального процесу.

Соціальна адаптація:

адаптація індивіда до умов групи, всього студентського колективу;

створення у студентській групі здорової морально-психологічної атмосфери;

ознайомлення студентів з нормативно-правовими вимогами перебування у ЗВО;

адаптація студентів до морального та культурного середовища ЗВО;

адаптація студентів до умов проживання у гуртожитку.

Біологічна адаптація:

врахування в процесі навчально-виховної роботи стану здоров’я та психологічних властивостей особистості;

залучення студентів до занять фізкультурою і спортом;

піклування куратора про створення санітарно-гігієнічних умов навчально-виховного процесу;

допомога та поради студентам із організації побуту, харчування, відпочинку та оздоровлення й ін.

Психологічна адаптація:

вивчення довузівських передумов адаптації студентів першого ку­рсу (психологічні властивості, рівень моральної та психологі­чної культури, рівень знань тощо) та врахування їх в процесі навчально-виховної роботи;

врахування характерологічних особливостей і якостей особистості в навчально-виховному процесі;

заходи корекції процесу адаптації студентів до умов вищого навчального закладу;

заходи, спрямовані на розвиток психологічної культури студента;

заходи формування самосвідомості індивіда та ін.

 

Моніторинг процесу та результатів адаптації

Моніторинг адаптації студентів містить в собі такі напрямки:

соціологічні та психологічні дослідження різних аспектів адаптації студентів;

успішність студентів академгрупи;

відвідування студентами занять;

дотримання студентами Правил внутрішнього розпорядку ЗВО та чинного законодавства України;

участь студентів у наукових, культурних, спортивних та громадських заходах й ін.

Засоби моніторингу:

проведення анкетувань та тестувань;

індивідуальне спілкування зі студентами;

спілкування з батьками студентів;

спілкування з викладачами та ін.

 

Організаційними формами адаптаційної роботи куратора є:

кураторські години;

загальнофакультетські кураторські години;

збори студентів групи;

збори студентів, які проживають у гуртожитку;

участь студентів у наукових, культурних, спортивних та громадських заходах;

організація тематичних вечорів, зустрічей, екскурсій, походів в театри, кінотеатри;

співпраця зі психологічною службою у розробці і впровадженні соціально-психологічних засобів формування й корекції адаптовності студентів.

індивідуальна робота зі студентами та ін.

На основі вищевикладеної системи кураторами складається та реалізується “План роботи куратора з адаптації студентів академічної групи до умов ЗУНУ”.