Тренінгові заняття «Психологічний потенціал студента-першокурсника»
Дата: Сьогодні, 11:22 | Автор: Відділ інформації та зв'язків з громадськістю
Психологи Тернопільського обласного центру зайнятості досліджували розвиток психологічної готовності та компетентностей студентів першого курсу в контексті підприємницької та управлінської діяльності на практичних заняттях з дисципліни «Підприємництво» (керівник курсу – доц. І.М. Бойчик).
Олена Рак – начальниця відділу профорієнтації Тернопільського обласного центру зайнятості – наголосила, що період вступу до закладу вищої освіти є одним із найвідповідальніших етапів у житті молодої людини, під час якого формується базова траєкторія професійного майбутнього першокурсників. Вони поступово вибудовуватимуть власну стратегію кар’єрного успіху – від оцінювання індивідуальних здібностей до формування довгострокових професійних цілей. У процесі дослідження спікер з’ясовувала професійні наміри студентів. Отримані результати соціологічного опитування засвідчили, що на вибір майбутньої професії вплинули такі психологічні чинники: особисті наміри, бажання, рекомендації колег та старшокурсників, рекламні матеріали, засоби масової інформації.
Оксана Гороховська – психолог сектору профорієнтації та психологічної підтримки відділу працевлаштування Тернопільської філії Тернопільського обласного центру зайнятості акцентувала увагу на тому, що на першому курсі відбуваються процеси адаптації до нових освітніх вимог, становлення академічної культури, розвитку здатності до самоорганізації, формування відповідальності та самостійного прийняття рішень. У сучасному суспільстві, де ринок праці швидко змінюється під впливом цифровізації та глобальної конкуренції, дедалі більшої ваги набуває гармонійне поєднання твердих (hard skills) та м’яких навичок (soft skills).
Спікерка зазначила, що тверді навички характеризують рівень професійної компетентності, опанування спеціалізованими знаннями, технологіями та інструментами діяльності. М’які навички визначають здатність до комунікації, критичного мислення, креативності, командної роботи та ефективного управління власною діяльністю. Для першокурсників розвиток цих компетентностей є важливим чинником успішного навчання, швидкої адаптації та подальшого професійного становлення. Результати проведеного анкетного дослідження вказали, що розвиток м’яких навичок є чинником успішності здобувачів першого курсу. Саме soft skills визначають їхню здатність до взаємодії в групі, вміння ефективно вирішувати проблемні ситуації, адаптуватися до умов освітнього процесу тощо.
Ганна Крупник – провідний фахівець з профорієнтації Тернопільського обласного центру зайнятості – з метою забезпечення успішного професійного становлення студентів першого курсу провела усне опитування. Результати дослідження дали змогу з’ясувати перелік ефективних освітніх технологій, що використовуються у навчальному процесі: кейси, дискусії, мозкові штурми, практичні вправи та самоаналіз, рольові вправи, психологічна підтримка, самостійна дослідницька діяльність, самоосвіта.
Аліна Грицаєнко – завідувачка сектору профорієнтації та психологічної підтримки відділу працевлаштування Тернопільської філії Тернопільського обласного центру зайнятості – акцентувала увагу на тому, що студенти, які прагнуть займатися підприємницькою діяльністю або працювати на посаді менеджера, мають демонструвати високий рівень психологічної готовності. Цей рівень включає розвиток лідерських навичок, стресостійкості, самоорганізації та навичок стратегічного мислення. З допомогою спеціально розробленого інструментарію анкетного опитування було досліджено психологічну готовність першокурсника до здійснення підприємницької діяльності та роботи на посаді менеджера. Результати опитування показали, що студенти з високим рівнем самостійності, ініціативності, впевненості у власних силах та здатності до саморегуляції демонструють більшу готовність до підприємництва та менеджменту.
Спікерка підкреслила, що психологічний потенціал студента виступає ключовою умовою його успішної навчальної діяльності та подальшого професійного становлення. Ефективне оцінювання та цілеспрямований розвиток цього потенціалу сприятимуть підвищенню якості освітнього процесу та формуванню конкурентоспроможного фахівця.
Студенти вдячні спікерам за цікаві тренінгові заняття. Знання, досвід і професіоналізм фахівців, психологів ТОЦЗ стали безцінним джерелом натхнення для подальшого навчання. Сподіваємося на подальшу співпрацю та нові можливості для навчання разом.