Cемінар-тренінг «Безбар’єрний освітній простір: синергія фахівців для підтримки студентів»
У класичному університеті Тернополя відбувся семінар-тренінг «Безбар’єрний освітній простір: синергія фахівців для підтримки студентів». Подія об’єднала викладачів університету, практичних психологів та соціальних педагогів трьох територіальних громад Тернопільщини – Великоберезовицької, Великогаївської та Білецької. Саме тут, у навчальних закладах цих громад, вже активно впроваджуються інклюзивні підходи до навчання.
Захід проходив у просторі, який є втіленням інновацій та відкритості – імерсивному мультифункціональному хабі Західноукраїнського національного університету. Його локації та технічні можливості стали не лише фоном, а й дієвим інструментом у практичній частині тренінгу.
Зі вступним словом до учасників звернулася проректорка з науково-педагогічної роботи Уляна Коруц: «Формування безбар’єрного освітнього середовища – це не лише вимога часу, а передусім – людяність і відповідальність. Ми, як освітяни, маємо бути провідниками змін, які дають змогу кожному студенту – незалежно від особливостей – почуватися впевнено, мати доступ до якісних знань та відчувати підтримку. Сьогоднішній семінар – це простір діалогу, обміну досвідом і натхнення для спільних дій».
Програма заходу була поділена на дві частини: теоретичну та практичну.
У першій частині досвідчені фахівці підняли надзвичайно актуальні теми. Ольга Костенко зосередила увагу на понятті безбар’єрності та його реалізації в контексті інклюзивної освіти. Надія Прачук говорила про роль міждисциплінарної команди у підтримці студентів з особливими освітніми потребами. А Лариса Піщатин торкнулася питання, яке все частіше виникає серед педагогів – професійне вигорання. Її поради та практики допомогли учасникам переосмислити баланс між відданістю роботі й турботою про себе.
Друга, практична частина семінару, була справжнім зануренням у світ інновацій. Учасники мали змогу ознайомитися з можливостями STEM-лабораторії ЗУНУ та спробувати новітні технології, які вже сьогодні допомагають створювати доступне освітнє середовище.
Особливий інтерес викликали нейронаукові тести ANIMA – інструменти, що дозволяють точніше діагностувати психоемоційний стан учнів і надавати підтримку з урахуванням їхніх індивідуальних особливостей. Не менш вражаючим було використання окулярів доповненої реальності Magic Leap 2.
Цей семінар не просто поповнив професійні знання освітян. Він став нагадуванням про те, що справжня освіта починається з емпатії, з бажання бачити не лише студента, а й людину з її потребами, мріями, прагненнями.
У хабі, де технології поєднуються з людяністю, народжується майбутнє – інклюзивне, доступне і безбар’єрне. І це майбутнє починається сьогодні, у класах, лабораторіях, на тренінгах – там, де є вчитель, готовий чути та підтримувати.
Важливість такого формату роботи відзначили й представники ІРЦ. В. о. директора Комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Великоберезовицької селищної ради Ольга Костенко наголосила на необхідності постійного професійного вдосконалення фахівців, які працюють з дітьми та молоддю з ООП: «Кожна така зустріч – це ще один крок до освітнього середовища, в якому дитина з особливими потребами не почувається винятком, а стає рівноправним учасником навчального процесу. Ми, як фахівці ІРЦ, щодня бачимо, наскільки важливо, щоб педагоги були не лише інформовані, а й натхненні працювати в інклюзії. Саме така синергія – між психологами, соціальними педагогами, вчителями, адміністрацією – дає реальні результати», – підкреслила пані Ольга.
Семінар-тренінг ще раз довів: створення безбар’єрного простору – це командна робота, що починається з готовності чути та розуміти одне одного. І чим більше таких ініціатив з’являтиметься, тим ближче ми до справжньої інклюзії – не лише в освіті, а й у суспільстві загалом.